De werkwijze

Bij de werkwijze van Atelier Hier & Daar staat het creatieve proces centraal. Geen voorbeeldjes om na te maken, geen lijntjes om binnen te blijven — maar wél ruimte. Ruimte om te onderzoeken, te falen, te proberen, te groeien. Want juist in dat proces gebeuren de mooiste dingen. Hieronder lees je hoe we dat aanpakken.

…onderzoeken

Kinderen zijn van nature onderzoekers. In mijn workshops worden ze uitgenodigd om vrij te creëren, te spelen en te experimenteren. Ze gebruiken verrassende materialen. Deze materialen zijn gerecycled, gevonden in de natuur, uit de bouwmarkt of uit de kunstschilderswinkel. Alles kan een beginpunt zijn van verwondering.

…maken

Vanuit dat vrije experiment ontstaan unieke creaties. Geen kopieën, maar echte eigen werken, met een verhaal. Je ziet vaak aan wat ze maken dat er een bijzonder creatief proces aan vooraf is gegaan.

…falen

Om echt iets van jezelf te maken, moet je durven falen. Veel kinderen zijn gewend te werken ‘binnen de lijntjes’ — zozeer zelfs, dat ze soms niet durven beginnen.
“Wat moet het worden, juf?” is een vraag die ik vaak hoor.
Als ze ontdekken dat er niets hoeft, zie ik sterretjes in hun ogen. Het hoeft ook niet mooi te zijn. Ze beseffen dat er geen goed of fout is.

…durven

In mijn workshops help ik kinderen om te durven. Om te spelen met materialen zonder doel. Om nieuwsgierig te zijn, zonder dat het iets moet worden. Gewoon: proberen, voelen, ontdekken.

…doorzetten

Soms lukt iets niet meteen. En juist dán is het zo belangrijk om door te zetten. Als een kind niet meer bang is om te falen, kan het worden uitgedaagd. Dan kan het in de ‘flow’ raken.
Flow is een soort hyper-focus waarin kinderen boven zichzelf uitstijgen — vaak zonder dat ze het doorhebben. Dat zijn de momenten waarop écht leren plaatsvindt.

…groeien

Door te leren falen, proberen, doorzetten en creëren groeit iets essentieels: eigenwaarde. Ik geef geen oordeel over wat een kind maakt; ik kijk mee, stel vragen en blijf nieuwsgierig. We praten serieus over wat er is ontstaan — niet vanuit “wat mooi!”, maar: wat heb je ontdekt? hoe kwam je daarop? Zo leren kinderen vertrouwen op hun eigen ideeën, en worden ze vrijer, zelfstandiger én trotser. Dat is misschien wel het mooiste van deze werkwijze. Kinderen durven op hun eigen ideeën vertrouwen. Dát vertrouwen nemen ze mee, ver buiten het atelier.

Waar je kind mag ontdekken, proberen, knoeien en creëren…

Meer weten over KNUTSELEN versus CREATIVITEIT?